• חזון
  • מיזמי המסע שלנו
  • הצוות שלנו
    • שותפים למסע
  • ספריה
    • מאמרי YNET אביבה אלעד
    • אלון כותב
    • מאמרים תומכים
    • ראיונות
    • עדכונים עונתיים
      • עלון פברואר 2019
      • עלון דצמבר 2018
      • עלון נובמבר 2018
      • עלון יוני 2018
      • עלון יולי 2018
      • עלון אפריל 2018
      • סיכום שנתי מסע 2017
      • עדכון רבעון שלישי 2017
      • עדכון רבעון שני 2017
      • עדכון רבעון ראשון 2017
    • אירועים
      • כנס ההשקה – פברואר 2017
      • הכנס הראשון – פברואר 2018
      • כנס שותפי חוסן 619
      • כנס מובילי המסע החברתי 1019
  • צור קשר
תפריט
  • חזון
  • מיזמי המסע שלנו
  • הצוות שלנו
    • שותפים למסע
  • ספריה
    • מאמרי YNET אביבה אלעד
    • אלון כותב
    • מאמרים תומכים
    • ראיונות
    • עדכונים עונתיים
      • עלון פברואר 2019
      • עלון דצמבר 2018
      • עלון נובמבר 2018
      • עלון יוני 2018
      • עלון יולי 2018
      • עלון אפריל 2018
      • סיכום שנתי מסע 2017
      • עדכון רבעון שלישי 2017
      • עדכון רבעון שני 2017
      • עדכון רבעון ראשון 2017
    • אירועים
      • כנס ההשקה – פברואר 2017
      • הכנס הראשון – פברואר 2018
      • כנס שותפי חוסן 619
      • כנס מובילי המסע החברתי 1019
  • צור קשר
לאט לאט מתקרבים לתכנית מנהיגים לרפואה של המסע החברתי
ראשי › כל המאמרים › לאט לאט מתקרבים לתכנית מנהיגים לרפואה של המסע החברתי
14 בינואר 2022

המסע החברתי: שני מאמרים מדה מרקר ומדוקטורס אונלי, המדגישים ונותנים תוקף לתכנית שגיבשנו כבר לפני 4 שנים. שימו לב לשורות המודגשות שכאילו נלקחו מתכנית "מנהיגים לרפואה" של המסע החברתי.

מסלול הכשרת הסטודנטים לרפואה בישראל בדרך למהפכה

"דה מרקר": הוועדה לבחינת הסילבוס ודרכי ההוראה ברפואה ממליצה על איחוד חמש בחינות ההסמכה לבחינה אחת, על יותר התנסות מעשית, בכלל זה בקהילה, ועל שילוב טכנולוגיות למידה חדשניות בתכנית הלימודים

מערכת דוקטורס אונלי13.01.2022, 11:40

הוועדה לבחינת תכנית הלימודים (סילבוס), עדכון החומר הלימודי ושינוי בדרכי ההוראה ברפואה, שמונתה אשתקד על ידי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), ממליצה להכניס שינויים רחבים במסלול ההכשרה של הסטודנטים לרפואה בישראל. בין השאר התריעה הוועדה כי חלקים מחומר הלימוד הנוכחי לא יהיו רלוונטיים לטיפול הרפואי בעתיד. כך דיווחה הבוקר (ה') רוני לינדר ב"דה מרקר".

בוועדה חברים  פרופ' רפי ביאר, פרופ' אהוד גרוסמן, פרופ' יונתן הלוי ופרופ' רבקה כרמי שכיהנו כדיקנים בבתי ספר לרפואה בישראל. הדו"ח שהכינה הוועדה על רקע מחסור מסתמן ברופאים והזדקנות האולכוסיה, כמו גם נוכח הדרישה מארה"ב לאקרדיטציה של בתי הספר לרפואה בישראל לצורך אישור להשתלמויות-על.

בדיווח נמסר כי הוועדה בחנה את הסילבוס בכל הפקולטות לרפואה והשינויים שנעשו בשנים האחרונות ובין המלצותיה להגדיל ב-50% את מספר הסטודנטים לרפואה מכ-800 ל-1,200 בכל מחזור, בתוך ארבע שנים. זכאות לתואר דוקטור לרפואה (MD) תינתן לאחר בחינת ההסמכה בתום השנה השישית, לפני שנת הסטאז'. מתכונת הבחינה תשתנה מחמש בחינות נפרדות (נהוגות כיום ברפואת נשים, פסיכיאטריה, פנימית, ילדים וכירורגיה) לבחינה אחת שתבוצע בשני חלקים, עיוני וקליני.

הוועדה המליצה על שינוי בשיטות ההוראה בטענה כי שיטת ההוראה בהרצאות פרונטליות איננה מעוררת צורך ללמידה עצמאית. במדינות המערב עברו ללמד סטודנטים בשיטה אחרת לפיה השיעור מתנהל בדיון, במפגשים בקבוצות קטנות, על בסיס קריאת חומר רקע מראש. עוד מומלץ שהסילבוס יהיה מבוסס על מיומנויות: לכל קורס תהיה רשימה מיומנויות שהסטודנט חייב לרכוש, והוא יקבל על כך משוב והערכה לאורך כל שנות הלימוד "כדי להבטיח מעקב רציף שיאפשר גילוי מוקדם של חולשות".

הוועדה ממליצה על הטמעת טכנולוגיות למידה מתקדמות (אפליקציות דיגיטליות, תלת מימד, הולוגרמות), לשלב למידה המבוססת על מקרים או בעיות, להטמיע תכנים חדשים (רפואה דיגיטלית ורפואה מרחוק), שימוש בביג דאטה ורפואה מותאמת אישית. כמו כן, להגביר את ההכשרה בתקשורת בין־אישית, בנושאי אתיקה, אמפתיה ועבודה בקבוצות.

כמו כן המליצה הוועדה על הגברת ההכשרה של הסטודנטים לעבודה במרפאות קופות החולים בקהילה והחל משנת הלימודים הראשונה בהתנסות קלינית בת שבועיים במרכזי בריאות הילד, במרכזי בריאות האישה בקופות ובהמשך יורחבו ההתנסויות למקצועות נוספים.

הוועדה ממליצה בנוסף לוותר על מרבית הסבבים הקליניים הקצרים בשנה"ל השישית, האחרונה, ולהשקיע זמן רב יותר בעבודה עצמית במחלקות וכן שהסטודנטים יוכלו לבחור בסבבים קליניים בני שבועיים לפחות, בכל מקצוע בו ירצו להתנסות. עוד מומלץ שלב עבודה כעוזרי רופא לפיתוח מיומנויות קליניות כמרכיב חובה בלימודי הרפואה, בהיקף של 40 תורנויות בנות 8 שעות, במחלקות  פנימית, ילדים, כירורגיה, נשים ומיילדות, רפואה דחופה, נוירולוגיה וטיפול נמרץ. בשנה האחרונה ללימודים ישתלמו הסטודנטים 20 שבועות כבודדים במחלקות הגדולות – פנימית, ילדים וכירורגיה.

תכנית אילנות להכשרת רופאי העתיד בפריפריה יוצאת לדרך

הפקולטות לרפואה באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטת בר אילן פתחו את ההרשמה למחזור א' בתכנית אילנות המיועדת לרופאים צעירים מצטיינים העובדים ומתגוררים בנגב ובגליל

מערכת דוקטורס אונלי13.01.2022, 12:22
תכנית אילנות להכשרת רופאים צעירים למנהיגי רפואה בפריפריה יוצאת לדרך. אתמול הודיע משרד הבריאות כי בשיתוף הפקולטה לרפואה באוניברסיטת  בן גוריון בבאר שבע והפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת, נפתחה ההרשמה למחזור א' בתכנית אילנות המיועדת לרופאים צעירים בראשית הקריירה שלהם העובדים ומתגוררים בנגב ובגליל. למחזור הראשון הוקצו 30 מקומות בכל אחת מהפקולטות הנ"ל והם ייבחרו בהליכי מיון קפדניים.

התכנית החדשה מצטרפת לתכנית עתודה למנהיגות ("ענבר") עבור מנהלים ומנהלות במערכת הבריאות, במטרה לבנות דור עתיד של מנהיגות רפואית מובילה בארץ.

במסגרת ההכשרה בתכנית הזאת ילמדו הרופאים הצעירים שיטות ניהול, לכל אחד מהם יהיה חונך (מנטור) אישי מקצועי מקרב בכירי מערכת הבריאות. הלומדים יקבלו מימון מלא של שכר הלימוד, מלגת קיום חודשית, מסע לימודי בחו"ל והטבות נוספות. בתקופת ההתמחות הם ישתלבו במערכת הבריאות בנגב או בגליל לפיתוח הקריירה הרפואית שלהם.

תכנית אילנות פותחה בשותפות עם ארגונים בנגב ובגליל, אגף העתודות שבמשרד ראש הממשלה, משרד האוצר, המשרד לפיתוח הנגב והגליל, בתי החולים וקופות החולים בנגב והגליל, רשויות מקומיות ועמותות מקומיות.

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר על התכנית החדשה: "הפערים בבריאות בין הפריפריה למרכז הארץ בלתי נסבלים. אנו פועלים לצמצום הפערים האלה במטרה שכל אזרחי ישראל יממשו את זכותם המלאה לבריאות ולזמינות מיטבית של שירותי רפואה איכותיים. כחלק מתכנית אילנות נגדיל את מספר הסטודנטים והסטודנטיות לרפואה שגדלו בפריפריה, שילמדו בפריפריה ויישארו לעבוד ולחזק את מערכת הבריאות באזורים אלו".

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש הוסיף: "תכנית אילנות מצטרפת לשורה רחבה של תכניות וצעדי מדיניות במטרה להגדיל את כוח האדם הרפואי האיכותי במערכת הבריאות. בבואנו לשפר את זמינות השירות הרפואי הניתן לאזרח, נשים דגש משמעותי על הפריפריה הגיאוגרפית הזקוקה יותר מכל למשאבים אלה וזאת כדי להביא לצמצום בפערים הקיימים בין הפריפריה למרכז".

 

Designed by i-Logic

גלילה לראש העמוד