פיילוט ראשוני מופעל מאז אוגוסט 2017
מתנדבים מהקהילה מוצבים בפתח חדר המיון של ביה"ח הלל יפה. החולים ובני משפחתם מתבקשים לציין את הרופא והאחות שהצטיינו יותר מאחרים בכך שיצרו קשר עין ויחס אמפטי כלפיהם. רשימות השמות מועברות להנהלת בית החולים ואחת לחודש מתפרסמים על לוח מודעות ועלוני בית החולים אותם אנשי צוות שזכו בניקוד הגבוה ביותר. כהכנה למיזם הודרכו אנשי הצוות בשימוש בהקשבה פעילה. כל מנהלי המחלקות והסיעוד זכו לקבל מהנהלת בית החולים, את הספר "חלוק לבן פרום" בדרך זו מופעל מהלך שיוצר מיומו הראשון תחרות חיובית בין אנשי הצוות הרפואי, בתמיכה פעילה של אוכלוסיית החולים וההנהלה. תוך כדי התקדמות הפעילות, יוסקו מסקנות ולקחים לקראת הפעלת הפרויקט בקרוב בבתי חולים אחרים ובמרפאות הקהילה.
בימים אלו נבנית אפליקציה שימושית לשדרוג מיזם זה לכדי מעטפת אנושית דיגיטלית לשמירת הביטחון הבריאותי של החולים.
התוצאות הצפויות:
חיזוק הקשר והאמון בין אנשי צוות רפואי למטופליהם. (נערך שאלון בסיסי בטרם התחלת המיזם, לשם השוואה לאחר תקופה).
הגברת הקשב לחולים ולבני משפחותיהם תשפר דיוק באבחון, התאמת טיפול והפחתת טעויות ונזקים לחולים.
הפחתת שחיקת אנשי הצוות (כפי שידוע ממחקרים, משוב חיובי של מטופלים ותחושת עשייה משמעותית מהוות גורמים מונעי שחיקה – ייבדק באמצעות שאלוני שחיקה).
כיצד משתלב המיזם במטרת המסע החברתי? ככל שתשתפר התקשורת הטיפולית, כך יוכל המטופל לזכות ברמת רפואה גבוהה יותר ולסבול פחות מטעויות ותחלואה יאטרוגנית. המיזם מתכתב עם ערכי הרפואה השלמה (המבוססת על תקשורת אמפטית ומעצימה) ועל הצבת הדיאדה "מטפל-מטופל" במרכז.
האימפקט הרוחבי של המיזם – חיזוק התקשורת הטיפולית והעצמת המטופל כיסוד לכל מפגש רפואי בבית החולים ובקהילה. בנוסף, חיזוק מרכזיות הקשר מטפל-מטופל ובניית מערכת חיזוקים חיוביים לאנשי הצוות שתביא להתמיד ולפתח הלאה גישה זו. התחלה בחדרי המיון ובמרפאות ראשוניות גדולות ומהן למחלקות וליחידות רפואה אחרות.
התפוקות הנדרשות במיזם:
מספר הולך ועולה לאורך זמן, של אנשי צוות רפואי המקבלים דרוג גבוה מהמטופלים על קשר עין, אמפטיה, הסברים סבלניים ומאפיינים אחרים של תקשורת טיפולית. מדידת האימפקט: בדיקת הפנמת התקשורת הטיפולית אצל אנשי הצוות ע"פ ראיונות עומק וקבוצות מיקוד. המדידה תתבצע לאורך זמן.
שיפור בחוויית המטופל הנחשף למיזם זה (ע"פ שאלונים).
שיפור בחוסנם של אנשי הצוות הרפואי (ע"פ שאלונים וראיונות).
יעילות המיזם: תבחן על פי ההשקעה בהפעלת המיזם (כולל גיוס ותחזוקת מתנדבים) אל מול החיסכון המצופה בהפחתת תחלואה יאטרוגנית ורפואת יתר.
דר' אביבה אלעד משיקה את מיזם קשר עין בהלל יפה
הצטרפו למיזם קשר עין - אנחנו זקוקים לכם
מה חדש במיזם קשר עין

מה חשוב יותר מהיחס האנושי שבין המטופל לרופא?
"מגיפת הקורונה מאלצת אותנו לשנות מהר, ואפילו מן היסוד, את אמצעי התקשרות הבסיסיים עם המטופלים. מה שהיה טוב רק לפני שנה מחייב עתה לבחון מחדש עקרונות וכלים ולהתאימם לעידן הקורונה". שיחה עם פרופ' מאיר ברזיס על מרכזיותו של היחס האנושי בין הרופא למטופל אלכס דורון – דוקטורס אונלי24.12.2020, 12:12 מטופלת צעירה הגיעה לרופא מקצועי בקהילה […]
על שחיקת הרופאים, המטופלים והמערכת – עדות מזעזעת!
המסע החברתי להבראת הרפואה: החוסר ברופאים והעומס המוטל עליהם ועל כתפי אנשי הצוות האחרים, גורם לנזק ממשי ולפגיעה בהמוני חולים. עוד עדות ממקור ראשון של מתמחה שהחליט לא לשתוק. מוזמנים להצטרף למסע החברתי ויחד נשנה מציאות עגומה זו! רופא צמוד ד"ר רותם צור עונה על שאלות רופא צמוד על העומס בבתי החולים: "אני מרגיש שאני לא […]
בדרך ליצירת תו תקן חדש – הצטיינות בטיפול האנושי
אנו קוראים לקהל הרחב להמליץ על אנשי הצוות המגלים אנושיות יתר בטיפול הרפואי. אות הטיפול האנושי – מצרך מבוקש בתקופה קשה המסע החברתי להבראת הרפואה יחד עם מערכת חדשות טובות יוצאים במבצע לייסוד תו תקן חדש במערכת הבריאות! המסע החברתי להבראת הרפואה ד"ר אלון מרגלית לפני 15 שעות 025 דקת קריאה שיתוף FacebookTwitterשיתוף דרך המייל "בתוך כל […]
האתיקה של טיפול מיטבי בחולים במערכת הבריאות קורסת
מאמר של דר' מרגלית בדוקטורס אונלי 26/1/20 "אני מגיע הביתה עם הלשון בחוץ, אין לי כוח להגיד שלום לאשה ולילדים אחרי ש'דרסו' אותי 60 איש במרפאה!". כך חברי הטוב רופא משפחה מומחה, בעל ותק רב שנים של דהירה בשדות הרפואה הציבורית בישראל. "אם לפחות הייתי מרגיש שאני מועיל למטופלים שלי, אז הייתי סופג זאת", הוא ממשיך ועיניו כבויות. "הבעיה […]
אז מה עשינו בשנה החולפת 2019? – יומן מסע
8 בינואר 2020 להלן הפעילויות העיקריות שבוצעו במסגרת המסע החברתי להבראת הרפואה בשנה החולפת סיכום פעילות המסע החברתי בשנת 2019 בינואר פגישות משמעותיות עם מנהלות אגפים בכירות בביטוח לאומי, פרופ' מימי איזנשטדטד נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, פרופ' תמר רונן רוזנבאום – דקאנית הפקולטה למדעי החברה באונ' תל אביב, פרופסור מנואל טרכטנברג (לשעבר ח"כ ויו"ר ועדת […]
איך משפרים את מפגשי המטפל והמטופל בצורה מושכלת?
מאמר חשוב נוסף בדבר הצורך ברפואה אנושית יותר הרואה הן את המטפל והן את המטופל וצרכיהם רפואה באי ספיקה – כשהכל נכשל, צריך לחזור לבסיס את החדשנות הטכנולוגית בבריאות יש למקד באופטימיזציה של המפגש הטיפולי ולא בקונץ-פטנטים דוגמת רפואה מרחוק המרדדת את המפגש הקליני, מגבירה את הסיכון לטעויות ומגדילה עוד את העומס על הרופאים הנסחטים […]
עדויות קורעות לב של רופאים טובים בתוך מערכת שקרסה
דר' אראל בוצ'ינסקי חבר בועדת ההיגוי של המסע החברתי מתאר בצורה פיוטית ומזעזעת את חויותיו הקשות בבית החולים. עדות של רופא: "המדינה בוגדת באזרחיה, וזה עולה בחיי אדם" החולים שנאלצים להמתין שעות עד שרופא ייגש אליהם, העומסים שמאלצים את הצוותים לאשפז זקנים במסדרונות, והתורנויות הארוכות שמביאות את המתמחים לעשות טעויות שעלולות לעלות בחיי אדם: במילים […]
מטרה חשובה ביותר – להבליט את המצטיינים מבין המטפלים בנו!
רבע מיליון מטופלים בחרו: רופאי המשפחה האהובים ביותר 12 רופאי משפחה מארבע קופות החולים נבחרו על ידי מטופליהם במשאל אינטרנטי לרופאים האהובים ביותר ויקבלו את הפרס השנתי ע"ש דניאלי זוננפלד ז"ל מערכת דוקטורס אונלי21.11.2019, שלחו במייל 12 רופאי משפחה מארבע קופות החולים נבחרו לרופאים האהובים ביותר על ידי כרבע מיליון מטופלים שהצביעו במשאל אינטרנטי. 12 […]
הרצאה מעוררת השראה והתפעלות של דר' אביבה אלעד
במסגרת הרצאת "טד" בכנס פורום ריבוט יחד עם 8400 לקידום הרפואה בישראל.